reklama

Malta / Nikon Z7 - túlanie a testovanie

Mnoho ľudí si určite položí otázku, prečo cestovať práve na Maltu a testovať tam nový mirrorless Nikon Z7...Odpoveď je jednduchá. Lebo Malta je krásna, má svoje fluidum, je blízko a Nikon Z7 je malý a vhodný práve na cestovanie...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Fotoaparát svojimi rozmermi i tvarom trochu pripomína Sony A7, avšak v ruke sedí lepšie, ovládanie a menu je ako u Nikon DSLR fotoaparátov, a hľadák je podstatne lepší kvalitatívne a najmä ergonomicky.

Obrazová kvalita je pocitovo rovnaká, možno až lepšia ako u D850 a to najmä z hľadiska dynamického rozsahu, avšak pri úprave som mal pocit, že obraz z D850 je predsa len o niečo málo "hustejší" a obsahuje viac "mäsa", rozdiel je však takmer nepostrehnuteľný.

Obrázok blogu

Svoje cestovateľské "combo" som ešte zmenšil tým, že som si naň nasadil maličké, ale vysokokvalitné objektívy Leica. Majú vynikajúcu kresbu, nádherné farby a bokeh, ale ich najväčšia výhoda spočíva v tom, že sú omnoho menšie, než iné objektívy a preto nezaberú takmer žiadne miesto a na fotoaparáte sú veľmi nenápadné. Na pripojenie objektívov Leica M, k telu Nikon Z používam kvalitný adaptér Novoflex NIK Z/LEM.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Nikon Z7 + Summicron 50mm f8, ISO 1250, t 1/200 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm f8, ISO 1250, t 1/200 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Pôvodne som chcel testovať najmä môj obľúbený širokouhly objektív Leica M Tri Elmar 16 / 18 / 21, ale nakoniec sa potvrdilo, že 50mmSummicron je na cestovanie univerzálnejší a tak, ako som ho na letisku založil, ostal na fotoaparáte až do konca dovolenky.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 160, t 1/800 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 160, t 1/800 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Telo Z7 je síce o niečo málo väčšie, než napríklad Sony A7, avšak ergonómia je neporovnateľne lepšia. Masívnejší grip, lepšie rozloženie ovládacích prvkov a kvalitnejší hľadáčik, ktorý umožňuje zväčšenie až 200%.

Jediná vec, ktorá ma nemilo prekvapila je, že pri zväčšení záberu sa nemôžete vrátiť do režimu snímania predstlačeím spúšte, ale musíte rovno exponovať, s obrazom zväčšeným v detaile, alebo sa vrátiť do celkovej kompozície pomocou tlačidla lupa. Dúfam, že túto obštrukciu Nikon odstráni už pri ďalšej aktualizácii firmvéru, ktorá by mala byť už čoskoro.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Nikon Z7 + Leica Summicron 50mm
Nikon Z7 + Leica Summicron 50mm (zdroj: Juraj Vohnout)

Inak má Z7 samé výhody - napríklad vrchný stavový displej, je pre krajinkárov veľkou pomocou.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 450, t 1/250 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 450, t 1/250 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Najviac ma však zaujímala kvalita obrazu a ostrosť. Hneď po prvých záberoch som pochopil, že Nikon Z7 si s Leica objektívmi rozumie omnoho lepšie, než Sony A7RII, (ktorý som mal predtým, a na ktorom mi navyše v Kolari Vision v USA, upravili Thin filter). Obraz je ostrejší najmä v rohoch a rozdiel sa najviac prejaví pri širších objektívoch s ohniskovou vzdialenosťou pod 35mm. Predpokladám, že je to kvôli absencii low pass filtra.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 200, t 1/250 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 200, t 1/250 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Ďalší rozdiel, ktorý som si hneď všimol je, že pri automatickom farebnom vyvážení, produkuje Nikon Z7 s objektívom Summicron50mm farby, ktoré sú veľmi podobné farebnému podaniu fotoaparátov Leica, takže v postprodukcii sú potrebné len minimálne farebné úpravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 320, t 1/800 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 320, t 1/800 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Na zábere vyššie, kde som odfotil manželku, sa mi veľmi páči farebné podanie. Na ďalšom zábere, ktorý som fotil na clone f2, zas Summicron fenomenálne odpichol loď od popredia. Jediná vec ktorá mi trochu vadila, bolo to, že Nikon robí tradične chladnú farbu oblohy, ktorú bolo treba neskôr v počítači upraviť.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, f2, ISO 100, t 1/8000 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, f2, ISO 100, t 1/8000 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Pri nastavovaní fotoaparátu som objavil nový mód merania expozície - meranie orientované na najvyššie jasy. Toto nastavenie som potom, po celý čas aj používal. V ostrom protisvetle mi Nikon viackrát zaclonil obraz až na takú úroveň, že fotka vyzerala ako čiernobiela. Záber nižšie je v pôvodných farbách, tak, ako bol odfotený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 640, t 1/8000 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 640, t 1/8000 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Ďalšie zábery som previedol na čiernobiele.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/3200 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/3200 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Môj Summicron má viac než 20 rokov, preto nemá ešte najnovšie antireflexné vrstvy, avšak závoje (flare), ktoré vytvára v protisvetle, môžu byť niekedy veľmi zaujímavé.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/5000 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/5000 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 320, t 1/1000 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 320, t 1/1000 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Manuálne zaostrovanie je pomerne komfortné. Pri fotení ľudí je najrýchlejší spôsob ostrenia, s použitím Peakingu, ktorý v hľadáčiku zvýrazní hrany, avšak viackrát som sa presvedčil, že nemusí byť veľmi presný. V prípade, že máte na záber len trochu viac času, určite doporučujem zväčšnie záberu v hľadáčiku, ktoré je možné nastaviť v menu na 100, alebo až 200%.

Na obrázku nižšie - stredomorská kvetena na ostrove Comino.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/500 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/500 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Počas plavby loďou nám z akéhosi ostrova kývali ľudia. Teda dúfam, že kývali a nevolali o pomoc.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 800, t 1/2500 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 800, t 1/2500 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Na ďalšom zábere je zaujímavý farebný útvar, ktorý vyzerá ako zoxidovaná fľaša, bol to však zabudnutý hrdzavý kolík na brehu mora, (zrejme na priväzovanie lodí). 

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/1000 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/1000 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Dôchodcovia v zálive Sv.Pavla popíjajú drinky a pozerajú na nejakú zvláštnu hru, ktorú som celkom nepochopil.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 320, t 1/1250 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 320, t 1/1250 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Prístavné mólo a nádherné farby mora, ktoré odráža žltú farbu protiľahlých budov.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 800, t 1/5000 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 800, t 1/5000 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Tradične vyzdobená maltská rybárska loď.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/400 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/400 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Ďalší záber na ktorom je zjavná farebná DNA Leica.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 280, t 1/250 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 280, t 1/250 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Tento záber som zaostroval cez Peaking, nakoľko som potreboval reagovať rýchlo. Postavy by mohli byť o niečo ostrejšie, avšak potreboval som zachytiť moment. Farby sú fenomenálne, pastelové a pritom kontrastné.

Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/400 sec.
Nikon Z7 + Summicron 50mm, ISO 100, t 1/400 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Na záver predsa len jedna fotka nasnímaná so širokouhlym Leica Tri Elmar 16 / 18 / 21. Záber som však už robil doma, na Dreveníku, v lokalite Unesco, ktorá sa volá Peklo.

Nikon Z7 + Tri Elmar 16mm, f11, ISO 250, t 4 sec.
Nikon Z7 + Tri Elmar 16mm, f11, ISO 250, t 4 sec. (zdroj: Juraj Vohnout)

Záver

Nikon Z7 dosahuje s objektívmi Leica M veľmi podobné výsledky, ako fotoaparáty Leica. Výhodou sú lepšie možnosti zväčšenia záberu a tým aj presnejšie, rýchlejšie a komfortnejšie zaostrenie. Nevýhodou je to, že fotoaparát objektívy nedetekuje a neoptimalizuje ich výkon. Ak by tomu tak bolo, výsledky by boli ešte lepšie.

V každom prípade si však Nikon Z7 rozumie s objektívmi Leica omnoho lepšie, než fotoaparáty Sony A7.. Hlavne širokouhly Tri Elmar je v rohoch neporovnateľne ostrejší. Príjemnym prekvapením sú aj pekné farby á la Leica.

Na pripojenie objektívov som vyskúšal redukcie od viacerých výrobcov, doporučujem však použiť nemeckú redukciu Novoflex, ktorá je veľmi presná a spája fotoaparát s objektívom bez toho, že by vytvárala pri fotení čo i len najmenšie chvenie.

Juraj Vohnout

Juraj Vohnout

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Povolaním som kameraman, momentálne viac fotografujem. Slovensko, najmä jeho hory, sú mojou najobľúbenejšou destináciou... Zoznam autorových rubrík:  FotografovaniePostrehySúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu